Köpvillkor
1. Företagsinformation
Globalknivar.se drivs av J.A. Sundqvist AB, organisationsnummer 556524-9611. Adress: Flygfältsgatan 18, 423 37 Torslanda.
2. Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för Sundqvist. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se.
3. Beställning
När du registrerat en order hos globalknivar.se och Sundqvist accepterat ordern träffas ett avtal mellan dig och Sundqvist. Orderbekräftelse skickas till den e-postadress du registrerat. För det fall beställaren är under 18 år måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Sundqvist lider ekonomisk skada, polisanmäls. Personuppgifter hanteras enligt bestämmelserna i GDPR, läs mer under vår integritetspolicy.
Sundqvist förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris, p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, eller p.g.a. ett felaktigt pris har Sundqvist rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Sundqvist skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
4. Betalning
Moms ingår i alla priser. Alla våra betalningar hanteras av Klarna. Som kund kan du betala med kort, faktura och som privatkund kan betalning även göras mot avbetalning. Betalningstid för faktura är 14 dagar och från och med det datum då varorna skickas från Sundqvist. Om betalningen uteblir tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Har du inte handlat med Klarna tidigare kommer det vid köpet att göras en mikroupplysning för att vi skall kontrollera din kreditvärdighet. Klarna uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat.
5. Leverans
Beställningar behandlas och levereras så snabbt som möjligt av Sundqvist. Leverans sker normalt inom 2-3 arbetsdagar. För transport anlitas PostNord Logistics AB. I fall när kunden anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av beställning, är det kundens ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med Sundqvists köpvillkor.
Globalknivar.se erbjuder fri frakt med PostNord på alla beställningar.
På globalknivar.se är det enbart möjligt att beställa och få levererat inom Sverige.
6. Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Sundqvist, debiteras en avgift om 199kr för Sundqvists kostnader i samband med returhantering och frakt. Vid upprepade försök att leverera ut paket till kund debiteras avgiften en gång per outlöst försändelse.
7. Reklamationer
Det är lämpligt att du som kund kontrollerar leveransen vid ankomst för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Sundqvists kundservice på info@globalknivar.se och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Därefter träffas överenskommelse för hur retur och ersättning ska hanteras. Vid godkänd reklamation bekostar Sundqvist frakten. Konsumenter har 3 års reklamationsrätt. Reklamation av skador som uppstått i transporten (transportskador) måste anmälas till vår kundservice inom 3 dagar från mottagandet av produkten.
8. Ångerrätt
Privatkunder har rätt att ångra köpet inom 14 dagar. I det fall varan är använd och inte längre i oförändrat skick kan avdrag på återbetalningen göras på mellan 15-80%. Om varan p.g.a. felaktig användning förlorat sin avsedda funktion sker inte någon återbetalning. För full återbetalning ska varan kunna säljas som ny och dess originalförpackning ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall Sundqvist kundservice kontaktas via epost info@globalknivar.se. Returfrakten bekostas av kunden. Konsumenten har ansvar för varan vid eventuell returtransport. Om varan försvinner vid returtransporten eller skadas under densamma är det konsumenten som bär ansvar för detta och Sundqvist har rätt att vägra återbetalning. I fall av återbetalning, betalas pengarna inom 14 dagar från den dag då Sundqvist mottagit meddelandet. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller tills konsumenten har lämnat bevis på att varan återsänts. Ifall av frågor kan kunden kontakta Sundqvists kundservice.
9. Avbeställning
Konsumenten har rätt att avbeställa fram tills dess att konsumenten mottagit varan alternativt ankommit till ombud. Dock kan Sundqvist ta ut en skälig avgift för detta. Ifall avbeställning sker efter varan lämnat vårt lager krävs en avgift på 199 SEK. Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Sundqvist.
10. Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Sundqvists kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Sundqvist befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
11. Tvister och lagval
På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Sundqvist Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Vid frågor gällande Sundqvists köpvillkor hänvisas kunden till kundservice. För vidare information om vilka rättigheter du har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.kov.se
12. Klarna
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.